Scheepsbouw

Moderne cruise- en containerschepen zijn uitgerust met de meest geavanceerde technische systemen. Dit geldt ook voor FPSO-schepen (Floating Production Storage and Offloading) voor verlading van olie en aardgas en luxe superjachten. Op deze schepen is alles aanwezig om het verblijf aan boord zo comfortabel mogelijk te maken, van installaties voor klimaatbeheersing tot grote koelsystemen voor het bewaren van levensmiddelen. Aan technisch isolatiemateriaal voor mechanische installaties aan boord worden strenge eisen gesteld. Naast milieutechnische conformiteit van het materiaal is ook de brandveiligheid een belangrijk aandachtspunt. Per slot van rekening is brand op zee een enorm gevaar voor zowel de passagiers als de bemanning.

De IMO (International Maritime Organisation) heeft hierom eigen brandnormen opgesteld Deze normen zijn wereldwijd van toepassing en omvatten het vaststellen van rookdichtheid en rookgas toxiteit. Voordat een isolatiemateriaal mag worden toegepast, moet het eerst aan alle testcriteria van het IMO voldoen. Verzekeringsmaatschappijen voor de zeevaart zoals Lloyds Register, het Amerikaanse Bureau of Shipping (ABS) en bureau Veritas gebruiken deze testresultaten van de IMO en geven aan de hand hiervan productgoedkeuringen af, die de verwerking van isolatiematerialen op grote schepen en andere zeevaartuigen mogelijk maken.

Het lichtgewicht Aeroflex isolatiemateriaal voor de scheepvaart en offshore installaties heeft uitstekende isolerende eigenschappen en heeft bij brand een lage rookontwikkeling en een lage giftigheid en corrosiviteit van de verbrandingsgassen. Aeroflex beschikt over nagenoeg alle certificaten benodigd voor de maritieme industrie. Duurzaamheid is ook in deze industrie van groot belang, wat Aeroflex op EPDM-basis het meest geschikte materiaal maakt.